Wednesday, September 5, 2012

Aqidah Triniti dan Abdul Aziz Lombok


Ustaz Ibnu Nafis sudah menegur para pengikut ajaran Nasser Al-Yamani yang mengangkat dirinya sebagai Al-Mahdi dalam dialog di internet khususnya tentang aqidah. Ustaz Ibnu Nafis mengajak mereka meninggalkan aqidah anutan mereka yang ada persamaan dengan konsep Triniti (Trinity –English, Trinitas –Indonesia). Hal ini memang benar, namun mereka sukar untuk berganjak kerana sudah terlalu taksub dengan ajaran Nasser Al-Yamani  (di Yaman) dan pendukung utamanya di rantau sebelah sini iaiatu Abdul Aziz Muhammad Nasir Al-Lombok (di Indonesia) yang mengangkat dirinya sebagai Pemuda Bani Tamim merangkap Al-Mahdi Cucu Nabi Ibrahim (Abdul Aziz mendakwa Nasser Al-Yamani ialah Al-Mahdi utama iaitu Al-Mahdi Cucu Nabi Muhammad).

Mari kita teliti kisah Abdul Aziz Lombok sebagaimana yang disebarkannya dan oleh para pengikutnya :
“Di tengah-tengah mimpinya (Abdul Aziz Lombok) ada Sesuatu Yang Masuk Ke Dalam Dirinya dan sangat terasa di bagian dadanya, dan dia sangat merasakan sakit yang amat sangat dan sesuatu yang masuk ke dalam dirinya berkata-kata dalam hatinya dengan melafazkan kata: “Alqiyamah, Alqiyamah, Alqiyamah”. Saat yang sangat mengejutkan sampai ia terbangun dari tidurnya Sesuatu Yang Masuk Ke Dalam Dirinya tidak berhenti berkata-kata dengan lafazh sebagaimana yang dia dapati dalam mimpi, dan masih terasa sangat sakit.”

Maksudnya ada sesuatu masuk ke dalam tubuh Abdul Aziz pada bahagian dada, dia berasa sakit dada, dan benda itu berkata-kata dalam hatinya. Walaupun dia sudah bangun dari tidur, benda itu masih berada dalam dirinya dan masih berkata-kata.

Kita petik kisahnya lagi :
“Kemudian ibunya (ibu kepada Abdul Aziz Lombok) bertanya kepadanya: “Kenapa kamu nak? Ada apa denganmu?” Dia menjawab “Ada Sesuatu Yang Masuk Dalam Dadaku dengan melafazhkan: Alqiyamah, Alqiyamah”.

Maksudnya ada sesuatu masuk ke dalam dadanya dan benda itu berkata-kata.

Selanjutnya :
“Sesuatu Yang Melafazhkan al-Qiyamah dalam dadanya terus berkata-kata dengan lafazh yang sama sampai Subuh pun tiba, di saat adzan subuh di kumandangkan Sesuatu Yang Melafazhkan al-Qiyamah berhenti berkata-kata namun sakit yang dirasakannya tidak hilang-hilang.”

Apabila azan Subuh berkumandang, benda itu pun mendiamkan diri. Nampaknya benda itu terkesan dengan azan. Agak-agaknya apa benda itu ya?

Kita teruskan, untuk mengetahui benda apa yang masuk ke dalam dada Abdul Aziz Lombok itu :
Abdul Aziz Lombok berkata kepada benda itu : “Jika (yang dilihatnya sebelum itu iaitu makhluk besar memukul air laut) Itu Adalah Jibril Maka Siapakah Engkau?” Di sinilah Sesuatu Yang Memasuki Dirinya menjawab: “Akulah Allah Yang Maha Suci dan Agung, Tuhanmu dan Tuhan Semesta Alam.”

Ternyata yang masuk ke dalam dada Abdul Aziz Lombok dan berkata-kata itu ialah Allah!

“Setelah seminggu dari hari pertama dia didatangi oleh Allah, pada malam Sabtu dia tertidur dan setelah bangun dari tidurnya di pagi shubuh sakit yang dirasakannya hilang, dia pun heran karena selama seminggu lamanya rasa sakit yang selalu memenuhi badannya tiba-tiba saja di pagi shubuh itu rasa sakit itu hilang dan tidak terdengar pula ada yang menyapanya… dia sangat sedih karena merasa begitu kehilangan sebab Allah tidak memberitahukan kepadanya akan putus pembicaraan antara dia dengan Allah, dan Allah juga tidak berjanji kepdanya akan kembali lagi berbicara dengannya.”

Maksudnya Tuhan sudah hilang entah ke mana.

Lalu terhamburlah kata-kata Abdul Aziz Lombok sebagaimana dalam kisahnya :
“Berhari-hari lamanya dia merasakan kesedihan yang teramat dalam dan dia mencari kemana-mana sambil berkata-kata “Dimana Engkau, Dimana Engkau, Dimana Engkau?”

Hal begini hampir sama dengan apa yang berlaku ke atas Jesus Christ sebagaimana yang diimani oleh penganut agama Kristian. Sebab itu Ustaz Ibnu Nafis memetik ayat dari Bible yang berbunyi : “Eli, Eli! Lama sabaktani?”

Ayat yang dimaksudkan oleh Ustaz Ibnu Nafis boleh didapati pada dua tempat dalam Bible.

“Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: "Eli, Eli, lama sabakhtani?"* Artinya: /Allah-Ku, Allah-Ku, mengapa Engkau meninggalkan Aku? (Matius 27 : 46 – Alkitab Terjemahan Baru)

“Dan pada jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: "Eloi, Eloi, lama sabakhtani?"*, yang berarti: /Allahku, Allahku, mengapa Engkau meninggalkan Aku?” (Markus 15 : 34 – Alkitab Terjemahan Baru)

Seruan di atas berlaku ketika Jesus disalib. Penganut agama Kristian percaya Jesus dan Tuhan itu satu. Namun apabila Jesus disalib, Tuhan keluar dari tubuh Jesus dan pergi entah ke mana. Maksudnya Jesus dan Tuhan bukanlah satu peribadi tapi dua peribadi yang berbeza.

Kita bandingkan kisah Jesus ini dengan pengalaman Abdul Aziz Lombok apabila Tuhan yang masuk ke dalam dadanya menghilang entah ke mana, sebagaimana dalam kisah Abdul Aziz Lombok :  “Berhari-hari lamanya dia (Abdul Aziz Lombok) merasakan kesedihan yang teramat dalam dan dia mencari kemana-mana sambil berkata-kata “Dimana Engkau, Dimana Engkau, Dimana Engkau?”

Hal inilah yang dimaksudkan oleh Ustaz Ibnu Nafis apabila dia mengaitkan aqidah Abdul Aziz Lombok dengan aqidah Triniti. Kita mengharapkan agar Abdul Aziz Muhammad Nasir Lombok dan para penyokongnya kembali ke pangkuan Ahli Sunnah wal Jamaah.


Abu Zulfiqar
15 OGOS 2012


No comments:

Post a Comment