Saturday, August 11, 2012

4.2 Hubungan Nasser Mohamed Dengan Dajjal?


4.2 DAJJAL
Himpunan persoalan yang dikemukakan, yang berkaitan dengan Dajjal. Soalan-soalan ini ada yang secara lisan dan ada yang dalam bentuk bertulis. Saya susun semula menggunakan perkataan-perkataan saya sendiri untuk

S - Adakah Nasser Mohamed itu Dajjal?
J – Saya tidak tahu. Boleh jadi ya, boleh jadi bukan. Tapi secara peribadi, setakat ini saya tidak nampak dia sebagai Dajjal. Dia hanyalah orang biasa yang mengaku sebagai Al-Mahdi.

S – Ada kemungkinan tak Nasser Mohamed ialah Dajjal memandangkan dia berambut keriting, berasal dari Yaman dan Abdul Aziz berasal dari sebuah pulau iaitu Pulau Lombok?
J – Langkah pertama, kita huraikan maksud soalan-soalan yang saya rangkumkan di atas. Berambut keriting ialah salah satu ciri Dajjal. Laut Yaman ialah tempat di mana sahabat Nabi iaitu Tamim Ad-Dari mula belayar. Dalam pelayaran itu dia terjumpa Dajjal di sebuah pulau. Pulau Lombok pula cuba dikaitkan dengan pulau tempat Dajjal itu berada pada zaman Rasulullah itu.

Jawapan saya, mungkin bukan. Perkaitan-perkaitan yang cuba dibuat masih sangat lemah, belum boleh dijadikan hujah.

S – Betulkah anda berjaya menulis sedemikian panjang tentang Nasser dan Abdul Aziz selepas membaca Doa Anti Dajjal? Bukankah ini menunjukkan dia Dajjal?
J – Ceritanya begini……. Ketika mula-mula menulis tentang Nasser dan Abdul Aziz, saya memang kekurangan idea. Namun begitu, saya berusaha juga mengumpul perkataan demi perkataan. Kemudian, secara kebetulan saya terjumpa Doa Anti Dajjal di internet dan datang kemahuan yang sungguh kuat agar saya membacanya. Sebenarnya doa ini memang sudah lama saya ketahui, tapi tidak menjadi amalan saya kerana saya sudah punya amalan harian berupa Amalan Ikhtiar Muslim (yang bersesuaian dengan seorang mu’allij) susunan saya sendiri untuk pagi, petang dan malam, dan Zikir Harian Imam Al-Ghazali sebagai tambahan.

Tapi memang benar. Selepas membaca doa itu, tiba-tiba idea datang mencurah-curah. Banyak benda yang saya tidak terfikir tiba-tiba menderu-deru masuk. Sehingga sekarang (11 Ogos 2012), tulisan ini sudah menjangkau 8,000 patah perkataan. Saya menjangkakan ia akan pergi sejauh 15,000 perkataan apabila siap sepenuhnya kelak. Silap-silap lebih daripada itu.

Doa yang saya terbaca itu ialah :
“Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau dari seksaan api neraka Jahannam, dan dari seksa kubur, dan dari fitnah ketika hidup dan fitnah setelah mati, dan juga aku berlidung daripada kejahatan fitnah Al- Masih Dajjal.” (Muslim)

Doa ini sesuai dibaca dalam solat selepas bacaan tahiyyat akhir.

Ada satu lagi doa yang sehampir dengannya iaitu :
“Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada azab kubur, dan aku berlindung kepada-Mu dari fitnah Al-Masih Dajjal…….” (Bukhari, Muslim)

Baiklah. Sungguhpun fikiran saya jadi lebih terang selepas membaca doa anti-Dajjal, hal ini tidaklah membuktikan Nasser itu Dajjal. Saya tidak fikir dia ialah Dajjal. Kita kena memahami bahawa fitnah Dajjal itu besar lagi luas ertinya. Ia tidak semestinya perkara-perkara yang dilakukan oleh tubuh Dajjal itu sendiri. Maka perkataan yang mungkin sesuai kita gunakan, jika mahu dikaitkan juga dengan Dajjal, ialah apa yang diusahakan oleh Nasser dan para pengikutnya mungkin salah satu daripada FITNAH DAJJAL, bukannya Nasser itu sendiri Dajjal. WaAllahua’lam.

No comments:

Post a Comment