Saturday, August 11, 2012

2.8 Baiah Nasser Mohamed vs Baiah Al Mahdi


2.8 BAI’AH KEPADA AL-MAHDI
Rasulullah Saw menceritakan (*walaupun saya kira riwayat ini bukanlah riwayat yang kukuh) :
“Al-Mahdi akan dibaiat pada bulan Muharram setelah terjadi bencana dan peperangan di bulan Ramadhan sampai bulan Zulhijjah. Kemudian terjadi ancaman kepada Jemaah haji di Mina yang mengakibatkan banyak kematian sehingga banyak darah yang mengalir di jamrah. Sebahagian daripada Jemaah haji itu ada yang menyelamatkan Al-Mahdi, lantas (Al-Mahdi) dibai’ah di antara Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim, namun DIA ENGGAN MENERIMANYA. Lantas dia diancam : “Jika kamu tidak mahu menerima bai’ah daripada kami, maka LEHERMU AKAN KAMI PENGGAL.” (Al-Hakim)

Penguat kepada pembai’ahan ini ialah hadith yang bermaksud :
“Al-Mahdi akan dibai’ah di antara Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim oleh sejumlah orang yang mengikuti Perang Badar.” (Abu Daud, Al-Hakim)

Jika benarlah sedemikian kisahnya, kita nampak ada perbezaan antara Al-Mahdi sebenar dengan Al-Mahdi Nasser Mohamed. Al-Mahdi sebenar berusaha keras mengelak daripada dibai’ah sehinggakan hampir dipancung kepalanya, manakala Al-Mahdi Nasser Mohamed sedari awal lagi meminta-minta untuk dibai’ah, malah para pendukungnya di serata internet mengajak orang ramai untuk mengakui keAl-Mahdian insan yang bernama Nasser Mohamed.

Saya memandang bahagian ini boleh mengurangkan kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.

No comments:

Post a Comment