Saturday, August 11, 2012

3.1 Abdul Aziz Bukan Pemuda Bani Tamim


3.0 MENILAI PEGANGAN ABDUL AZIZ MUHAMMAD NASHIR (PEMUDA BANI TAMIM)

3.1 BANI TAMIM.
Apakah maksud ‘Pemuda Bani Tamim’? Apakah kaitannya dengan Bani Tamim? Allah tentunya tidak akan secara sia-sia menisbahkan Sang Pemuda kepada Bani Tamim. Tentu ada kaitannya. Jika tidak, tentu Allah akan menyebutnya sebagai ‘Pemuda’ sahaja ataupun dinisbahkan-Nya kepada yang lain.

Abdul Aziz yang mengakui dirinya sebagai Pemuda Bani Tamim tidak pula menjelaskannya kepada kita. Adakah ia bermakud pemuda itu berketurunan Bani Tamim? Jika benar, Abdul Aziz mestilah memaparkan salasilahnya yang jelas sehinggalah bertemu dengan seorang lelaki dari Bani Tamim. Sekurang-kurangnya Abdul Aziz hendaklah menjelaskan kaitan dirinya dengan Bani Tamim.

Namun sehingga kini, Nasser Mohamed atau Abdul Aziz masih belum berjaya menjelaskan hal ini. Bukankah sepatutnya sedari awal pengakuan lagi mereka dengan mudahnya akan menjelaskan hal ini apabila diminta? Jika diterangkannya sekarang atau pada masa akan datang pun, ia sudah dikira lewat dan memang akan memberi impak kepada kredibiliti dakwaannya sebagai pemuda Bani Tamim.

“Akan keluar dari sulbi ini (keturunanku) seorang pemuda yang akan memenuhi bumi ini dengan keadilan (iaitu Al-Mahdi). Maka apabila kamu meyakini yang demikian itu, hendaklah kamu bersama-sama Pemuda Bani Tamim. Sesungguhnya dia datang dari Timur dan dialah pemegang panji-panji Al-Mahdi.” (Thabrani)

Namun sefaham saya, hadith ini bukanlah hadith yang kukuh. WaAllahua’lam. Jadi kewujudan Pemuda Bani Tamim itu sendiri bukanlah kisah yang kuat untuk kita percayai. Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.

No comments:

Post a Comment