Saturday, August 11, 2012

5.0 Perbezaan Nasser Mohamed dan Al Mahdi Sebenar


5.0 PERBEZAAN-PERBEZAAN ANTARA AL-MAHDI DAN NASSER MOHAMED

Sekiranya benar Nasser Mohamed itu Al-Mahdi yang tulen, pastinya kita akan mendapati begitu banyak persamaan, bahkan 100% persamaan dengan Al-Mahdi yang dimaklumkan oleh Rasulullah saw. Namun setelah kita memohon gerak daripada Allah, mengkaji dan terus mengkaji, terlihat semakin banyak pula perbezaan antara Al-Mahdi dengan Nasser Mohamed.

Di bawah adalah antara perbezaan yang dapat kita perhatikan. (Atas tujuan perbandingan, Al-Mahdi yang asli akan saya tulis sebagai Al-Mahdi, atau Al-Mahdi Ahli Sunnah wal Jamaah, atau Al-Mahdi ASWJ, atau Al-Mahdi Sunni. Manakala Nasser Mohamed akan saya tulis antaranya seperti Al-Mahdi Mazhab Nasseri, Al-Mahdi Nasseri, atau Al-Mahdi An-Nasseri. Hal ini kerana Nasser Mohamed sendiri mengakui yang dirinya dan para penyokongnya tidak bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah (ASWJ/Sunni), Syiah, Salafi Wahhabi atau lain-lain. Maksudnya dia sudah mengasaskan satu mazhab ad-diin yang baharu. Untuk memudahkan pemahaman, saya namakan mazhab  baharu ini sebagai Mazhab Nasseri, atau Mazhab An-Nasseri, atau Aliran Nasseri).

Yang jelasnya, perbezaan-perbezaan ini tentu saja akan menurunkan saham Nasser Mohamed untuk ditabalkan sebagai Al-Mahdi oleh umat Islam.

5.1 NAMA
Nama Al-Mahdi ASWJ sebagaimana yang diisyaratkan oleh Rasulullah saw ialah antara Ahmad, Muhammad, Ahmad bin Abdullah, Muhammad bin Abdullah, Abu Abdullah Ahmad, Abu Abdullah Muhammad, Abu Abdullah Ahmad bin Abdullah atau Abu Abdullah Muhammad bin Abdullah.

Nama Al-Mahdi kepada Mazhab Nasseri ialah Nasser Mohamed.

5.2 NILAI MAHMUDAH
Al-Mahdi seorang yang merendah diri dan tidak suka publisiti. Ketika hendak dibai’ah di Makkah pun nanti dia berusaha untuk menolak sehinggalah dia diancam untuk dibunuh, barulah dia bersedia memenuhi permintaan umat Islam.

Al-Mahdi Mazhab Nasseri seorang yang suka akan populariti dan begitu giat mempromosikan dirinya. Dia sering mangambil gambar dirinya yang cantik-cantik, dengan ‘posing’ ala seorang artis dan menyebarkannya ke serata dunia. Sebelum dibai’ah di Makkah lagi pun dia dan pengikutnya sudah sangat sibuk meminta akuan orang ramai.

5.3 JANGGUT DAN MISAI
Berseuaian dengan isyarat-isyarat daripada Rasulullah saw, Al-Mahdi sebenar seorang yang memotong misai, memanjangkan janggut dan memeliharanya.

Al-Mahdi Nasseri pula seorang yang memelihara misai, memendekkan janggut dan sesekali memotongnya sehingga begitu pendek sekali. Pemuda Bani Tamim bagi Mazhab Nasseri iaitu Abdul Aziz pula langsung tidak memanjangkan dan memelihara janggut.

5.4 KETURUNAN RASULULLAH
Al-Mahdi berketurunan Rasulullah dan jelas susur galur keturunannya. Dia boleh membentangkan salasilah dirinya sehinggalah kepada Rasulullah dengan mudah. Kedudukannya dalam salasilah itu dapat disahkan dengan mudah oleh para ahlul bait (keturunan Rasulullah saw) yang ada pada zamannya.

Nasser Mohamed yang mengaku sebagai Al-Mahdi tidak diketahui susur-galur keturunannya. Sudah bertahun-tahun kemunculannya, salasilahnya masih gagal dibentangkan. Jadi, kedudukannya memang tidak dapat disahkan oleh ahlul bait di seluruh dunia. Abdul Aziz yang memegang jawatan sebagai pemuda Bani Tamim dalam Mazhab Nasseri juga sudah lama membuat pengakuan, tapi masih gagal menunjukkan bukti hubungannya dengan Bani Tamim untuk disahkan oleh keturunan Bani Tamim yang juga sudah tersebar ke serata dunia hari ini.

5.5 AS-SUNNAH DAN AL-HADITH
Umumnya cerita tentang Al-Mahdi tidak ada dalam Al-Quran tetapi banyak terdapat dalam as-sunnah iaitu hadith-hadith. Oleh itu, apabila Al-Mahdi muncul, dia akan menyemarakkan lagi hadith-hadith Nabi kerana pada hadith-hadithlah dirinya banyak disebutkan.

Al-Mahdi bagi Mazhab Nasseri pula menolak begitu banyak hadith dan hanya berhujah menggunakan ayat-ayat Al-Quran yang ditafsirkannya sendiri. Bahkan dia menolak sama sekali banyak hadith sahih dan hasan, apatah lagi yang dhaif. Apabila sesuatu hadith itu kelihatan tidak menunjukkan dirinya sebagai Al-Mahdi, akan dihukumnya sebagai hadith palsu. Cara dia membuktikan kepalsuan sesuatu hadith itu pula bukanlah melalui kajian ilmu mustalah hadith, tetapi melalui kaedah “I’m the law”. Mana hadith yang dikatanya palsu, palsulah. Tidak perlu diberinya apa-apa bukti, cukup dengan percaya sahaja. Percaya sudah, jangan banyak tanya.

5.6 MAZHAB AD-DIIN
Sebagaimana Khalifah Umar Abdul Aziz, Imam Hasan Al-Basri, Imam Al-Ghazali, Syeikh Abdul Qadir Jilani, Syeikh Abu Yazid Al-Bustami, para wali Songo, Sultan Muhammad Al-Fateh, Sultan Solehuddin Al-Ayyubi, Imam Asy-Syafi’I, Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Imam Maliki, Imam Sufyan Ath-Thauri, Maulana Muhammad Ilyas, Imam Asy-Syahid Hasan Al-Banna, Syeikh Ibnu Ataillah dan lain-lain tokoh besar umat Islam,  Al-Mahdi juga akan datang dalam kalangan Ahli Sunnah wal Jamaah, ringkasnya yang mazhab ad-diinnya ialah Mazhab Sunni. Bukan Syiah, bukan Nasseri atau yang lain-lain.

Nasser Mohamed al-Yamani sebaliknya mengakui dirinya bukan bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah (Sunni), Syiah, Salafi Wahhabi atau sebagainya. Maksudnya dia sudah mengasaskan satu mazhab ad-diin yang baharu, yang untuk memudahkan bicara kita sebuatkan sebagai Mazhab An-Nasseri (Nasseri) sahaja.  Bagi Nasser, semua mereka yang disebutkan di atas ialah penyesat dan pemecah-belah umat Islam.

5.7 WAJAH
Al-Mahdi berdahi luas. Begitulah yang dinyatakan Rasulullah saw.

Al-Mahdi bagi Mazhab Nasseri tidak berdahi luas.

5.8 KEMAKSUMAN
Al-Mahdi tentunya yakin bahawa Rasulullah seorang yang maksum.

Nasser Mohamed Al-Yamani lain pula ceritanya. Baginya Rasulullah tidak maksum, yang maksum hanya Allah.

No comments:

Post a Comment